Murten tipsar!

Idag var det återigen dags för lite rådgivning. Denna gång fick jag inspiration till detta inlägg när vi var och handlade lövbiff på Hemköp, världens kanske mest tragiska arbetsplats. Stället där kassörskorna alltid verkar ha en dålig dag. Därför tänkte jag betygsätta kassörskorna utifrån en femgradig skala.

Först ut har vi tanten med mörkbrun pagefrisyr och glasögon. Hon är enligt mig den kassörska som ser ut att vara mest trött på sitt jobb, alternativt liv. Dock går åsikterna hos mina bloggvänner isär angående detta, eftersom det finns ett knippe kandidater till denna titel, men jag menar att hon ger ett kroniskt bekymrat uttryck. Ett plus dock för att hon alltid gör sitt jobb, och har man tur så kan man lyckas få ett verbalt utbyte i form av: "på summan?" eller "kvitto?", vilket alltid är trevligt. ++

Sen har vi den storrökande skånskan med mönstrade glasögon. Den klart otrevligaste av kassörskorna. Hon känns dessutom lite av den informella ledaren i kassörske-kåren, och som enligt Jens en gång skällde ut grå-Monika framför alla kunder, och påstå att hon inte letat tillräckligt noga efter fläskfilé på lagret. Hon verkar dock ha mest energi av kassörskorna, vilket tyvärr sällan är till hennes fördel. +

Näst på tur har vi den gamla tanten med grått hår, som vi tror går under namnet Monika. Varje gång jag hamnar i hennes kassa tänker jag på hur hennes skröpliga armar ser ut att ha föråldrats snabbare än resten av kroppen, som om hon satte sig på kassastolen i unga tonår och lotsat fram varor sen dess. Hon är i särklass den söligaste av kassörskorna, och dessutom väldigt fumlig med småmynt och pantkvitton, vilket kan ta tid. Dessutom försöker hon på ett patetiskt sätt verka sådär fake-trevlig, vilket jag som daglig lövbiffhandlare snabbt genomskådade. Hon får dock ett extra sympatiplus för hennes slitna arbetarklassarmar. ++

Sist ut har vi den yngre killen som de antagligen rekryterat för att, så att säga, få in lite nytt blod i företaget. Detta verkar han själv vara väldigt medveten om och försöker därför ge ett ungdomligt och frejdigt intryck bakom kassaapparaten, vilket såklart är irriterande. Han ser antagligen sig själv göra sig ett namn inom Hemköp-koncernen i förhoppning om att kunna bli befordrad till charken eller nåt. Sammanfattningsvis kan man väl säga att jag har ganska svårt för honom. +

/murten

 


Kommentarer
Postat av: ålsvål

kom ihåg att JAG ett antal gånger har påpekat att du borde läsa journalistik, när du blir nån form av skribent i framtiden. jag är övertygad. (egentligen vill jag bara garantera att jag skulle få cred om så blir fallet alt. ett kontinuerligt månadsbidrag för min fina analys). sådärja nu finns det dokumenterat också, strålande.

2010-04-28 @ 14:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0